28.11.2009 г.

Конспект по Иновационен мениджмънт за студенти от магистърската програма “Управление на образованието”

1. Основни понятия на училищната иноватика - иновация, промяна, подобрение, развитие. Динамичната среда и развитието на училището. Потребности от иновации и източници за възникването им.
2. Значение на образователната промяна - исторически преглед и бъдеща посока.
3. Познавателни подходи и теоретични модели на промяната. Критерии за оценка и избор на иновации.
4. Иновационни конфигурации и типове иновации.
5. Теоретични перспективи на образователната промяна.
6. Понятие за иновационен мениджмънт. Съдържание на иновационния мениджмънт.
7. Цели на иновационния процес- Основни етапи на формиране и реализация на иновационни проекти.
8. Понятие за иновация. Новост и иновация.
9. Принципи на иновационния мениджмънт.
10. Училищно развитие. Училищно подобрение и усъвършенстване. Ефективно училище и учаща организация.
11. Технологичен, културен, микрополитически, бнбииографичен, структурен и социоисторически подходи към изследване на образователната премяна.
12. Движещи и възпиращи сили на образователната промяна.
13. Етапи на процеса на промяна - инициация, приложение, институщюиализация.
14. Моделите на функциониране и на развитие на училището.
15. Същност и специфика на иновационното училище.
16. Етапи на училищната промяна.
17. Причини и процес на инициацията, внедряването и институционализацията, фактори, благоприятстващи успешния иновационен процес.
18. Иновационният процес като обект на функционално и проектно управление.
19. Оперативна иноватика.
20. Стратегическа иноватика. Особеност на стратегическата иноватика.
21. Иновационни цели, идеи, проекти и програми.
22. Основни етапи на иновационния процес.
23. Организационни форми на иновационен мениджмънт в образованието.
24. Стратегии в иновационния мениджмънт.
25. Критерии за подбор на нововъведения в образованието.
26. Рисков характер на иновационната дейност. Видове рискове.
27. Роля на учителите и училищното ръководители в иновационния процес.
28. Типове ръководители в иновационния процес.
29. Разновидности на специалистите като участници в иновационната дейност.
30. Визията на промяната и училищното развитие.
31. Диагноза на училищната организация н прогнозиране.
32. Стратегии за натиск и подкрепа - избор и осъществяване.
33. Създаване на условия за иновационен климат.
34. Преодоляване на съпротивата срещу промяната. Причини и фактори за съпротивата. Нива на индивидуални отклонения към промяната.
35. Степени на употреба на иновацията в класната стая.
36. Вътрешноучилищни и индивидуални интервенция за преодоляване на съпротивата и подпомагане на промяната.
37. Систематичен подход към иновационния процес в училище.
38. Характеристика на еволюционното планиране.
39. Обективно и субективно значение на осъществяването на реалната промяна.
40. Иновационният процес - практически модела на реализация.
41. Новото схващане за ролята на фасилитатора и за агентите на промяната.
42. Разширените отговорности на училищния директор. Управленски компетентности и качества на ефективния фасилитатор.
43. Учителите, учениците, родителите, общността като агенти на промяната.
44. Поведение и мотивация на личността в иновационния процес.
45. Изграждане на благоприятна мотивационна среда.
46. Разработване на подкрепящи организационни дейности, подготовка и обучение, консултации и подкрепа, външни комуникации, разпространение на иновационните резултати.
47. Създаване на целева програма и разработване на проект.
48. Формиране и работа в екип.
49. Осигуряване на ресурси.
50. Контрол и оценка на проекта.
51. Устойчивост и институционализация на иновацията.
52. Училището като учеща се организация.
53. Понятие за иновационен потенциал.
54. Анализ на вътрешната среди на училището при оценката на иновационния потенциал.
55. Подходи към оценката на иновационния потенциал - детайлизиран анализ и диагностика.
56. Диагностични параметри. Схема на диагностичния анализ. Диагностичен анализ на иновационната среда на училището по метода на SWОТ-анализ.
57. Стратегически изменения в образователните организации.
58. Необходимост от провеждане на изменения.
59. Равнища на стратегическите изменения: коренна реорганизация, радикални изменения, умерени изменения.
60. Стратегическо планиране. Логика на разработване на стратегически планове. Етапи на стратегическото планиране.
61. Система от планове за развитие на училището: концепция, стратегически план, програма, проекти, планове за текуща дейност.
62. Система от показатели в стратегическото и оперативно планиране на развитието на училището.

ЛИТЕРАТУРА

1. Акриш М. & Калон М. & Латур Бр. На какво се дължи успехът на нововъведенията – първа част - Социологически проблеми, 1996, № 4
2. Балкански Петър, Училищен мениджмънт, Бл., 2001
3. Беляева, Н.А. Нововведения в организациях.
4. Бенев, Б., Мениджмънт на иновациите, С., ИК “БМ”, 1996.
5. Борум, Фин & Пер Кристенсен. Управление на иновационните и организационните промени в датската фирма, Университетско издателство Стопанство, София, 1996
6. Георгиев, Ив., Ц. Цветков, Мениджмънт на фирмените иновации и инвестиции, С., УИ ”Стопанство”, 1997.
7. Георгиев, Иван. Мениджмънт на фирмените иновации и инвестиции, София, 1997
8. Дамянова, Л. Иновационен мениджмънт (Учебник за УНСС), ч. I и II, София, 1996
9. Дракър П., Иновации и предприемачество, С., 2002 г.;
10. Жигалова, Теменужка, Иновации и иновационно развитие, ЮЗУ, 2003
11. Жигалова, Теменужка. Образователни иновации и конкурентноспособност на икономическите кадри, УНСС, 2004,
12. Завлина П. Н., Казанцева А. К., Миндели Л. Б., Иновационный мениджмент, ЦИСН, М., 2000
13. Инновационный менеджмент: Учебное пособие / Под ред. д.э.н., проф. Л.Н. Оголевой — М.: ИНФРА-М, 2001. - 238 с. -(Серия "Высшее образование").
14. Маджирова К., В. Мирчева. Иновации в управлението на образованието и училището, 1999
15. Маринова Иванка и А. Войкова. Иновационни процеси във фирмата, София, Тилия, 1995 – с.91 - 99
16. Моисеев А. М.Нововъведения во внугршдкольном управленнн, 1998
17. Петров М., Славова М., Иновация, как да превърнем идеята в продукт, “Принцепс” Варна, 1996
18. Тодоров К., Иновационни фирмени структури, С., 1991
18a. Тоцева, Я. БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ МЕЖДУ ТРАДИЦИЯТА И ИНОВАЦИЯТА
19. Управление образовательными инновациями.
20. Хуторской А. В. Современные педагогические инновации на уроке. Интернет-журнал "Эйдос", 2007. - 5 июля.
21. Чалъков Ив. – Innovating в България – два случая от живота на една изследователска лаборатория преди и след 1989 година, - Социологически проблеми, 1996 №4
22. Чалъков, Ив. Иновациите в пазарната и непазарна икономика - Социологически проблеми, 1997, № 4
23. Чобанова, Р. Бариери пред иновационната активност в България – Икономика, 2000)
24. Fullan Michael. The New Meaning of Educational Change, 2002
25. Harris Alma.Organizational effectiveness and Improvement in Education, 2000
26. Louis Karen. Professionalism and Community 1995
27. Min Basadur, The Power of Innovation, First Edition, London, 1995
28. Senge Peter. The Fifth Discipline. 2001
29. Spence W.R., Innovation the Communication of Change in Ideas, Practices and Products, London,1994
30. Utterback J.M., Mastering the Dynamics of Innovation, USA, 1994
31. Van Den Berg R. Dissemination Reconsidered: The Demands of Implementation, 1989

Няма коментари:

Публикуване на коментар