6.10.2009 г.

Монологично-диалогични изяви на учителя

Разгледахме монологичните, диалогичните и сега следва трета група на устни изложения, условно наречени "смесени" (монологично-диалогични). Те най-често се използват в извънкласните форми на работа.
Става въпрос за:
• Изказване
• Въпрос
• Отговор
• Реплика

Що е изказване?
Кратко, лаконично, устно съобщение за лично мнение, идея, предложение по конкретен въпрос. По своята същност изказването е монологична форма. То зависи от предходните изказвания и държи сметка за възможните следващи. Следователно, налице са и елементи от диалога.
Изисквания:
• Кратко - 3 до 5 изречения (1 до 3 минути). Без нито една излишна дума.
• Ясно, недвусмислено. Да/не/за/против. Условия, обстоятелства, съображения.
• Лично - Аз или алтернативно.
• Ако имате какво да кажете, кажете го без колебание.
• Ако нямате собствена убеденост, собствена яснота, по-добре премълчете, не се изказвайте.
• Тонът прави музиката. Много важно е тонът на изказването да е правилно подбран. Самонадеяност, категорична непримиримост, пренебрегване или неуважение на мнението на другите обикновено трудно се приемат. Спокойният и делови тон не прави изказването по-малко категорично.
• Всеки, който се изказва, следва предварително да е наясно, че изказването му може да бъде прието, но може и да не бъде. И от това не следва да почервеняват ушите и да посинява носът.

Що е въпрос?
Въпросът е устна молба към говорилия вече (учител, ученик, родител) да разясни някое от своите твърдения, идеи, предложения чрез даване на допълнителна информация.

Класификация на въпросите като елемент на ораторския диалог

по логическа структура уточняващи
/разяснителни, закрити/ допълващи
/открити/
езиково-стилистични правилни неправилни
по цел
/спрямо събеседника/ доброжелателни
/по същество/ недоброжелателни
/провокационни/
по функции познавателни реторически
по състав прости сложни
по адрес преки косвени

Изисквания:
• Не се пита за очевидни неща.
• Най-добрият въпрос е от едно изречение.
• Добре следва да се прецени кога да се пита от свое име и кога безлично. "Ние" питане е трудно защитимо.
• Пита се с уважение към човека, към когото е отправен въпроса.
• Учителят няма право да задава иронични въпроси към учениците, освен в случаите, когато има пълна убеденост, че учениците ще разберат добронамереността и доброжелателността, с която се прави това.

Що е отговор?
Най-общо това е предизвикано изказване.

Класификация на отговорите като елемент на ораторския диалог

по отношение удовлетвореността на питащия положителни
/желаещи да отговорят/ Отрицателни
/нежелаещи да отговорят/
по състав едносъставни
/прости/ Многосъствани
/сложни/
по точност определени
/конкретни/ Неопределени
/общи/
Гносеологическо-логически истинни
/правилни/ Неистинни
/правилни/
по цел верни
/целящи изясняването на въпроса/ Неверни
/заблуждаващи питащия/
езиково-стилистични правилни,
точни Неправилни,
неточни
по адрес преки Косвени

Изисквания, освен тези, които вече разгледахме:
• Най-лош е пренебрежителният, недобре обмисленият емоционален отговор.
• Отговорът следва да бъде ясен, конкретен, а не обстоятелствен. Ако въпросът е от едно изречение, най-добре е също да отговорите с едно или две изречения.
• Отговаря се най-добре с истини, с факти, с мнения, със съображения.
• Учителят може да премълчи, ако въпросът не е директно отправен към него, и при друга, подходяща обстановка, да даде своя отговор (отложен отговор). Втори вариант е когато въпросът е директно отправен към него. Тогава може официално да отложи неговото разглеждане с оглед по-задълбочено проучване.

Що е реплика?
Това е вметване на дума или израз в чужда реч, които съществено разширяват, допълват или променят смисъла на казаното.
Видове:
• Доброжелателни
• Провокационни
Изисквания:
• Репликата изисква висока култура, финес и такт. Просташката реплика най-често има обратен ефект.
• Учителят е длъжен да приема реплики от своите възпитаници. Тези, които забраняват, не допускат да бъдат репликирани, пропускат една добра възможност да запознаят учениците с нормите на репликата.
• Репликата и нейното активно използване в полза на учителската реч изисква широта, гъвкавост и бързина на ума, възможност за бързо пренастройване на мисълта и т.н.
• Един остроумен отговор на даден въпрос или реплика може да ви възвиси в очите на вашите възпитаници. Обратното може да срине вашия авторитет.

Няма коментари:

Публикуване на коментар