4.10.2009 г.

Монологични ораторски изяви на учителя

По принцип в класните урочни форми най-често се използва монолога. Независимо от предимствата на монологичното излагане на новото учебно съдържание, то има и много недостатъци известни на педагозите, които пораждат необходимостта от търсене на оптимум и поява на тенденция към равновесие на количеството монолог и диалог. Нещо повече - перспективата е за превес на диалога.
Класните неурочни форми се реализират най-вече с помощта на диалогични методи и е налице явна тенденция и перспектива за прерастване на диалога в дискусия особено в горните класове.
Извънкласните организационни форми като се има предвид специфичния характер на дейността в тях - занимания по интереси или други дейности съчетават монологичните и диалогичните изяви на участниците в тях. Тенденцията и перспективата за тях е свързана с по-широкото използване на дискусии, спорове, полемика, диспути и др.
Най-важните монологични разновидности на устното изложение в педагогическата реторика са следните:
• Разказ
• Обяснение
• Обзор
• Лекция
Що е разказ?
Най-общо разказът е повествователно изложение на учебния материал, при което определяща роля има учителя.
Най-често разказът се използва при учебен материал, който има описателен характер: биография на писателя, описания на природни условия по география, история, приказки и т.н.
Видове учебен разказ:
• От логиката:
индуктивен, дедуктивен, традуктивен.
• От подхода:
хронологичен, пространствен, сюжетен.
• От гледна точка на структурата:
линеен, разклонен, смесен.
• От гледна точка на информации:
стъпаловиден, пирамидален, спираловиден, концентричен, кулминационен.
• От гледна точка на аудиторията:
емоционален - подтискащ - равен
интересен - скучен
Що е обяснение?
Обяснението е преди всичко анализ на факти, процеси, явления., извеждане на аргументи и факти, тълкуване на резултати и т.н.
Продължителност:
1-10-12 минути
Видове:
• Обяснение - инструкция(алгоритъм)
• Технологично обяснение
• Аналитично обяснение
• Мотивиращо обяснение
• Тълкуващо обяснение
Първите два вида се правят в първо или трето лице мн.ч. Първото лице, когато обяснението е съпроводено с демонстрация. Третото, когато всеки сам трябва да го извърши.
Останалите три вида обяснение се правят в 1 лице ед.ч. – “Аз мисля…”, “Аз оценявам….”, “Аз …..“. Основното изискване към всяко обяснение е то да бъде кратко, ясно, недвусмислено. От важно значение е мнението на учителя да бъде представено успешно пред учениците. Тук важи с пълна сила правилото "min-max".
Що е обзор?
Обзорът е устен коментарен преглед на определен(и) факти, процеси, явления, разгледани и интерпретирани по различни начини устно или писмено.
Продължителност:
До 10-15 минути
Видове:
• Информационен обзор
• Аналитичен обзор
• Йерархичен обзор
• Класификационен обзор
Всеки един от тези видове обзори може да бъде същностен или формален, пълен, частичен, непълен. В зависимост от това до голяма степен се определя доколко обзорът е компетентен, каква е неговата адекватност и всички останали качества.
Що е лекция? Що е училищна лекция?
Най-общо лекцията е устно системно изложение на определена относително завършена част от учебния материал. Лекцията относително по-трудно се възприема от учениците поради своята продължителност (един учебен час или два), строгост в изложението и т.н.
Видове:
• Информационна лекция
• Обзорна лекция
• Проблемна лекция
Възможно е да се срещнат още много други класификации. Например демонстрационна лекция, информационна лекция и т.н.
Разликата между училищната и академична учебна лекция, е че първата се води със забавен темп, по-ясно е разделена на обособени части, предполага повторения, илюстрации, демонстрации. Продължителността и е по-малка. Езикът и стилът на изложението са по-достъпни без да са загубили научността си.

Няма коментари:

Публикуване на коментар