15.09.2009 г.

КОНСПЕКТ за изпита по ДОЦИМОЛОГИЯ

1. Доцимологията като наука.
2. Функции на контрола и оценката. Видове контрол.
3. Обект на оценката. Стратегии на оценяването. Форми и методи за изпитване и оценяване.
4. Субективизъм при оценяването - източници и преодоляване.Оценяване на съдържанието на обучението
5. Оценяване на държавните документи за съдържанието на образованието - учебен план, учебна програма.
6. Оценяване на учебници и учебни помагала – критерии и технологии.
7. Оценяване на урока.
8. Оценяване на учебните постижения на учениците.
9. Специфика на оценяването в началното училище.
10. Оценяване на учителя.
11. Оценяване на училището.


Литература
1. Амонашвили, Ш. Воспитательная и образовательная функция оценки учения школьников.М., 1984
2. Андреев, М. Дидактика.С ,1984; 1987
3. Андреев, М. Доцимология. С., 1998
4. Андреев, М. Отношението към изпитването и оценката – В: Годишник на СУ, Философско-исторически факултет, кн. 2, Педагогика, С., 1972
5. Андреев, М. Оценяването в училище. С.,1995
6. Андреев, М. Процесът на обучение. Дидактика.С.1996
7. Бижков, Г. Психолого-педагогическа диагностика. I част Основи. С., 2003
8. Бижков, Г. Теория и методика на дидактическите тестове. С., 1992
9. Буров, Ив., Я. Тоцева. Мултимедиен тест по дидактика. В сб.: Нови подходи към използване на информационните и комуникационни технологии в обучението на учители. С., 1999, с. 199-213
10. Василев, Д. Проверяването и оценяването на знанията в обучението. С., 1987
11. Василева, Ем. Съвременното начално училище – реалност и предизвикателства. С., 2004
12. Гайслер, Х. Методите в педагогиката на групите – Компас, 1995, №5/6
13. Георгиев, Л. Проверка и оценка на труда на учителя, С.,1979
14. Делибалтова, В. Оценяването на учениците. В. Търново, 2002
15. Джалев, Л. Тестирането като метод за проверка и оценка на знанията и уменията в училище – същност, видове, конструиране – Образование, 1995, №3
16. Дю Сосоа, Н. Оценяването – един несъществуващ проблем – Компас, 1997, №2
17. Маджирова, К.и др. Мониторинг на дейността на училището, С., 2004
18. Майоров, М. И. Теория и практика создания тестов для системы образования. М., 2001
19. Мерджанова, Я. Психолого-педагогическа и професионална диагностика. Изследователски инструментариум. С., 2000
20. Миленкова, В. Поглед зад парадните врати – скритата учебна програма – Социологически проблеми, 1990, № 6
21. Милянкова, Р. Подбор и оценяване на учителите в развитите страни. С., 1992
22. Наредба № 3 от 15 март 2002 година за оценяване, одобряване и разпространение на учебници и учебни помагала. Обн. ДВ, бр. 30/2002; доп. ДВ, бр.54/2002; изм. ДВ, бр.103/2002; отм. ДВ, бр.49/2003
23. Наредба № 4 за оценяване, издаване и разпространение на учебници за системата на средното образование. Обн. ДВ, бр. 14/1995; изм. ДВ, бр.37/1996; изм. ДВ, бр.30/1997; отм. ДВ, бр.4/2001
24. Наредба № 5 от 15 май 2003 година за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала. Обн. ДВ, бр. 49/2003; изм. ДВ, бр.72/2003
25. Наредба № 5 от 28 декември 2000 г.за учебниците и учебните помагала. Обн. ДВ, бр. 4/2001; изм.ДВ, бр. 29/2001; изм. ДВ, бр. 70/2001; изм. ДВ, бр. 110/2001; изм. ДВ, бр.20/2002 и отм. ДВ, бр.30/2002
26. Наредба за учебниците и учебните помагала. Обн. ДВ, бр. 46/2003
27. Оценката и бележката в практиката на Ш. Амонашвили – Компас, 1995, № 2
28. Петров, П. Дидактика. С., 1992
29. Савова, Ж. Критерии за избор на учебници. С., 2003
30. Симидчиев, Г. Образователните стандарти – прозрачна и ефективна образователна система – Социологически проблеми, 1997, № 4
31. Симонова, Р. Системата за оценяване на учителите у нас – състояние, проблеми и перспективи – Педагогика, 1998, № 1
32. Стамболиев, Ст. Креативната мотивация – съвременен критерий за оценка на новите учебници – Педагогика, 1995, № 1
33. Стамболиев, Ст. Опит за оценка на новите учебници по критерия ”формиране на метакогнитивен усет” – Педагогика, 1995, № 5
34. Стаменов, Ив. Оценка-санкция или оценка –диагноза – Народна просвета, 1988, № 2
35. Тоцева, Я. Какво очакват родителите - О р о м а, 2002, № 1, с. 33-35
36. Тоцева, Я. Качества на добрия учител, педагогически способности и педагогическо майсторство - Годишник том XIV C на ШУ “Епископ Константин Преславски". Психолого-педагогически науки. Шумен, 1996, с. 25-35
37. Тоцева, Я. Началното училище и децата от различните етноси - в сб.: Общество на знанието и образование за всички., С., 2003, с. 299-302
38. Тоцева, Я. Опит за конструиране на дидактическа технология в светлината на интеркултурното образование. В: Интеркултурното образование в България – идеал и реалност. С., 1999, с. 146-171
39. Тоцева, Я. Професионалната компетентност на учителя оценена, чрез рейтинг-скала от неговите ученици . В сб.: Българското образование между традицията и бъдещето, III том, Варна, 2000, с. 125-129
40. Тоцева, Я. Родителите на децата от различните етноси за образованнето им В сб.: Образоването и предизвикателствата на 21 век, Шумен, 2003, с. 266-273.
41. Тоцева, Я. Специфика на обучението в началното училище, породена от условията на интеркултурната среда. В сб. Интеркултурното образование – теория и практики. Шумен, 1998, с. 65-79
42. Тоцева, Я., Ив. Буров. Компютърна програма за дидактически тест. В: Научни трудове кн. № 63, Теория, методика и управление на учебно-възпитателния процес, В. Търново, 1998, с. 314-319
43. Тоцева, Я., Ив. Иванов, Ил. Ризов, М. Минчева, К. Йочева, Н. Витанова, Сн. Лазарова. Мониторинг на етноцентризма в началното образование (I – II клас). Ш., 2005
44. Тоцева, Я., К. Йочева, А. Моллов, Н. Витанова, Сн. Лазарова, М. Мехмед, Ил. Ризов Мониторинг на етноцентризма в началното образование (III – IV клас). Ш., УИ, 2007, 126 стр.
45. Тоцева, Я., Н. Витанова. Българското училище пред предизвикателствата на новата образователна парадигма – Педагогика, 2005, с. 67-80
46. Тоцева, Я., Н. Витанова. За качеството на обучението в мултикултурното училище. (приета за печат в сб. с материали от конференция на тема: „Предизвикателства на съвремието и качество на образованието”), Шумен, месец Х. 2008г.
47. Тоцева, Я., Н. Витанова. Национални образователни стандарти или новите дрехи на царя вместо старите държавни образователни изисквания - Стратегии на образователната и научна политика, 2009, № 2
48. Тоцева, Я., Н. Витанова. Учебниците в началното училище – създаване, оценяване, избор и одобряване – Педагогика, 2006, № 7, с. 77-86
49. Тоцева, Я., Опит за диагностициране на предпочитанията на учителите към методите за оценяването им. В сб.: Осигуряване и оценяване качеството на обучение, С., 2005, стр. 418-420
50. Хаймлех, У. Мястото на играта в учебния процес – Компас, 1997, №2
51. Челышкова, М. Б. Теория и практика констуирования педагогических тестов. М., 2002
52. Lombard, M. J., B. P. Bunting. Teachers’Views on Metods of Appraisal – Educational Research , 1989, № 2
53. Jacobsen, D., P. Eggen, D. Kauchak. Methods for Teaching. A skills Aproach. Merrill Publiching company. Collumbus, Toronto, London, Melbourne

Няма коментари:

Публикуване на коментар