29.09.2009 г.

Класификация на ораторските изяви на учителя

В зависимост от признаците ораторските изяви на учителя се делят на :
• регламентирани (пряко свързани с процеса на обучение)
• нерегламентирани - свързани с всички останали дейности на учителя
1. Регламентирани ораторски изяви на учителя.
Кои са те? Как могат да бъдат определени и разграничени?
Най-общо това са всички ораторски изяви на учителя, пряко свързани с учебно-възпитателния процес. Това са устните изяви в класните, класните неурочни и извънкласните форми на обучение.
С други думи:
• Всичко, което говори учителят в урока (различните видове уроци).
• Всичко, което говори в класните неурочни форми - семинар, екскурзия, лабораторно занятие.
• Извънкласните - чествания, кръжоци, клубове, учебни конференции.
Общото между всички тях са целта и задачите, които се преследват.
Различията са най-вече по отношение на един основен признак - монолог/диалог.
Що е монолог? Що е диалог?
Монологът е свободно в съдържателно и конструктивно отношение изложение.
Диалогът е редуване на стимулиращи и реагиращи реплики. Всяка от тях до голяма степен е определeна от предходната и обуславя следващата. Диалогът е "висшият пилотаж" за оратора.
2. Нерегламентирани ораторски изяви на учителя
Като условно нерегламентирани приемаме всички ораторски изяви на учителя вън от прекия учебно-възпитателен процес. Те са дотолкова нерегламентирани доколкото не са пряко свързани с целта, задачите, формите на обучение. Правилата и изискванията към тези словесни изяви на учителя се доближават повече към правилата на общата реторика, но професията на учителя им придава специфичен облик.
Видове:
• Ораторски изяви на учителя сред колегиална (учителска) среда.
• Ораторски изяви на учителя на родителска среда.
• Ораторски изяви на учителя пред обществеността.
2.1. Изяви пред учителската колегия.
Кратка характеристика на училищния климат и среда:
• Високо квалифицирани специалисти. Независимо от различията в професионалната компетентност всички имат учителска правоспособност (с отделни изключения).
• Педагогическият труд е интелектуален и често се сравнява не без основание с творчеството, с изкуството. Тук знанията и опита се предават по закона на скачените съдове.
• Има закономерности, принципи, правила, методи, средства, но всички повече или по-малко се пречупват през призмата на неповторимостта на конкретния учител.
• Учителският колектив е нещо голямо, ако е сбор от единици, а не от "0".
• Учителската колегия е силно феминизирана.
• Учителската среда има склонност да смесва желаното с действителността.
Видове ораторски изяви:
• Информация, отчет, доклад, изказване, въпрос, отговор, реплика.
2.2. Ораторски изяви на учителя пред родителската среда.
Характеристика:
• Разнородна, като се почне от безотговорни родители и се завърши с тези с болните амбиции, от такива без образование, без елементарна култура до такива с равно или по-високо образование и култура от учителя.
• Общото, което обединява, е вроденото желание за успех на детето. Но самото понятие успех се тълкува по различен начин.
Видове ораторски изяви:
• Интервю, диалог, информация, обзор, доклад, изказване, въпрос, отговор.
2.3. Изяви на учителя пред обществеността.
Особености:
• Има определена нагласа в обществото по отношение на учителя. Всеки може да попадне в компания и да се почерпи, но обществото не може да приеме пиян учител или поп, разведения учител, пушещия учител и т.н.
• Когато говорите, движите се сред хората, пазарувате винаги следва да имате предвид, че учителката, учителят се приема като нещо различно, че хората очакват определено поведение, държание.
По-характерни ораторски изяви:
• доклад във връзка с чествания, тържества;
• поздравления във връзка с годишнини;
• траурни речи;
• диалогични изяви.

Няма коментари:

Публикуване на коментар