14.09.2009 г.

Конспект по андрагогика

1. Предмет, задачи и определения на андрагогията. Историческо развитие на андрагожката теория и практика. Взаимовръзка на андрагогиката с другите науки.

2. Характеристика на възрастния като обект на андрагогията. Определяне обекта на теорията на образованието на възрастните. Опити за периодизация на жизнения цикъл - изисквания. Характеристика на отделните периоди.

3. Психофизиологическа и социална характеристика на възрастния. Закономерности и подходи при изучаване на развитието. Особености на развитието - познавателни процеси, интелектуални и творчески способности - роля на обучението. Жизнена ситуация и ценностна ориентация на възрастните. Отношение на социалния статус, социалната позиция и социалната роля към мотивите за образованието. Роля на междинния статус за развитие на творческите способности.

4. Фактори, влияещи върху ефективността на образователната дейност. Субективни фактори - мотивация, нагласа и предназначение. Теории за мотивация за ученето на възрастните. Физически особености и интелектуални способности. Обективни фактори. Демографски, климатични и физически условия. Социална среда, организационни условия и целенасочени въздействия в образователния процес.

5. Неграмотността като глобален проблем на човечеството. Понятие за неграмотност. Причини за наличието на проблема и основни подходи към анализа му. Пътища за ликвидиране на неграмотността.

6. Функционална неграмотност. Социално-икономическа стойност на неграмотността. Пътища за преодоляване на функционалната неграмотност в развитите страни.

7. Актуално състояние на проблема за неграмотността в България – социални, икономически и етнокултурни причини. Програми за ограмотяване на възрастни.

8. Поява и развитие на идеите за перманентно образование – понятие и концепции за същността му. Основни функции на перманентното образование. Принципи и пътища за реализация на перманентното образование – проблеми и решения.

9. Система за образование на възрастните – същност, видове, основни характеристики и принципи на функциониране. Структура на системата за образование на възрастните у нас.

10. Базово образование – същност и основни характеристики.

11. Допълнително образование – историко-педагогически анализ на проблема за квалификацията и образованието на възрастните в България.

12. Актуални проблеми на образованието и квалификацията във връзка с пазара на труда.

13. Неформално (извънучилищно) образование. Форми и средства за повишаване на общата и политическата култура на възрастните. Медиите като фактор за образование на възрастните.

14. Дистанционно обучение – същност и видове. Видове образователни информационни технологии, които го обезпечават. Основни предимства и недостатъци.

15. История на университетското образование. Съвременния университет. Европейско образователно пространство – мобилност и признаване на дипломите и квалификациите.

16. Академична лекция - същност, видове, методика на подготовката ѝ.

17. Семинарът като форма на студентска активност - същност, видове, подготовка и реализация, методи на работа в семинара. Самостоятелната работа на студентите.

18. Дискусионни методи - видове, цел и характеристика.

19. Методи на конкретната ситуация. Същност и характеристика на основните методи.

20. Игрови методи - класификация. Делови и икономически игри. Социално-психологически тренинг. Психодрама.

Литература

1. Ананиев, Б. Человек как предмет познания. Л., 1968

2. Борстел, Ф. Теоретични рамки на образованието съчетано с производителен труд - Перспективи, 1992, № 3

3. Буржуа, Лынар, Обучение взрослых в университетах - Высшее образование в Европе, 1991, т. 16 р №4

4. Бхола, Х. Образование за възрастни - Перспективи, 1989, №4

5. Бърстол, Кл. Да бъдеш “грамотен” в една силно променяща се Европа - Перспективи, 1991, 4

6. Вульфсон, Б. Последипломное образование в развитых зарубежных стран-Педагогика,1996,2

7. Герхарт, Х. П. Защо е необходимо ограмотяването? - Перспективи, 1989, №4

8. Гюрова, В. Андрагогия. Изкуството да обучаваме възрастните. С.,1998

9. Гюрова, В. Образованието по света. С., 1995

10. Катански, Ч. Модулната система при професионалната квалификация на кадрите - Професионално образование, 1980, №9

11. Кейл, А. Увод в андрагогията. С., 1980

12. Кларин, М. Личностната ориентация в непрекъснатото образование - Педагогика, 1996, 10

13. Левин, Х. , Р. Ръмбъргър. Образование, труд и заетост на работната сила в развитите страни: положение и предизвикателства към бъдещето - Перспективи, 1989, № 2

14. Отвъд риториката: Обучението на възрастни политики и практики. ОИСР, 2003

15. Петров, П. Някои методи за обучение на възрастните - Педагогика, 1997, №1

16. Петров, П. Образованието на възрастните и системата на перманентното образование - Педагогика, 1996, 11

17. Петров, П., М. Атанасова. Образованието и обучението на възрастните. Актуални проблеми. С., 1999

18. Попов, Н. Влияние на структурите на системата на висшето образование в 20 европейски страни - Стратегии, 1996, №4

19. Сотирова, Д. Дилемите на масовото висше образование - Стратегии, 1996, №4

20. Тангян, С. Грамотността в компютърния век - Педагогика, 1996, № 2

21. Торстен, Х. Идеята за университета - Перспективи, 1991, №2

22. Тоцева, Я. Андрагогически подход при подготовката на студенти-бъдещи учители. В сб.: Образованието днес – образование за утре. София, 1999, с. 353-357

23. Тоцева, Я. Дидактическата подготовка на бъдещите начални учители. В сб. Образование и изкуство. Шумен, 2004, с. 279-284

24. Тоцева, Я. Лекцията и вниманието на студентите - Педагогика, 1995, № 10

25. Тоцева, Я. Отношението на студентите към методите и формите на обучение във висшето училище – В сб. Научни трудове. Педагогически колеж, Добрич. Том III А, Шумен, 2003161-164.

26. Тоцева, Я. Перманентното образование – проблеми и решения – Педагогически алманах, 2002, № 3-4, с. 221-225

27. Тоцева, Я. Проблеми на образованието на възрастните, С., 2001

28. Тоцева, Я. Програма за дистанционно обучение по “Педагогическа реторика”. В сб.: Образованието и предизвикателствата на новото хилядолетия, Пловдив, 2000, с. 133-138.

29.Тоцева, Я., К. Йочева. Студентите-педагози и дистанционното обучение В сб. Съвременни измерения на дистанционното обучение, С., 2007. с. 329-336

30. Тоцева, Я., Н. Витанова. Възможности за дистанционно обучение на бъдещи начални учители. В сб. “Новите технологии в образованието и професионалното обучение”. Пловдив, 2004, с.209-221

31. Тоцева. Я. Учебната екскурзия като форма за активизация на студентите в обучението. В сб. Морски научен форум, Хуманитарно обучение и възпитание. Том 6, Варна, 2001, с. 160-165

32. Хамадаш, А. Неформалното образование: концепция и примери - Перспективи, 1991,№ 1

Няма коментари:

Публикуване на коментар