26.09.2009 г.

Съдържанието на обучението по андрагогика като важна част от професионалната подготовка на студентите по педагогика

Това е доклад изнесен на научна конференция

Като учебна дисциплина "Андрагогиката" е включена в групата на задължителните според Единните държавни изисквания за студентите от специалностите “Педагогика” и "Социална педагогика". Това е обосновано като част от основната им професионална подготовка и предвижданата реализация на тези специалисти като училищни съветници, възпитатели, социални педагози и социални работници.
Изучаването на андрагогиката има за цел да осигури базисни познания за същността на андрагогиката като наука; за спецификите на възрастния като учащ се; за основните фактори, влияещи върху желанието и способността на възрастния да се образова и възпитава; за особеностите на ученето на възрастните; за различните типове обучение и системи за организацията му; за образователните технологии, които се използват в тях, които да послужат като основа за формирането на умения за конструиране и практическо реализиране на дейности, свързани с повишаването на квалификацията и преквалификацията на възрастните, включени в различни форми на обучение.
Обучението по андрагогика се предшества от изучаването на теория на възпитанието и дидактика на средното училище и редица психологически дисциплини като обща, възрастова и педагогическа психология. То е включено по учебен план в третата учебна година от подготовката на бакалаври и при двете специалности, в които се изучава. Хорариумът е 30 часа лекции и 30 часа семинарни занятия.
Андрагогиката като наука и обучението по нея в българските университети няма дълга история. През 1980 година се появява “Увод в андрагогията. Част първа. Теория на образованието на възрастните ” на Александър Павлов Кейл. Това е първото пособие по андрагогия за студенти, в което се разглеждат предметът, историята и съвременното състояние на проблемите и задачите на образованието на възрастните; характеризирани са обектът и факторите, влиящи върху ефективността на образователния процес.
Учебникът е силно повлиян от господстващата марксистко-ленинска идеология и се опира основно на резултатите от изследванията на Б. Ананиев и други съветски учени и на публикации на полски автори.
Едва през 1998 година се появява книгата на Вяра Гюрова – “Андрагогия изкуството да обучаваме възрастни” отново предназначена за подготовката на студенти – педагози, в която се прави “опит за съвременна интерпретация на сложните и дискусионни въпроси, отнасящи се до образованието на възрастните и защитата на андрагогията като специфична научна област от семейството на педагогическите науки” (Гюрова, 7).
Авторката структурира проблематиката в три глави. Първата е посветена на предизвикателствата на 21 век към образованието на възрастните и насоките водещи към приемането и реализирането им, а също така представя и основните тенденции в образователните дейности предназначени за възрастни.
Втората глава запознава с историята на андрагогията и ролята на университетите за провеждане на научни изследвания в областта на образованието на възрастните. Разгледани са основните въпроси свързани с обосноваването на научния статут на андрагогията като предмет, задачи, роля и функции на науката. Предложени са различни интерпретации на андрагогическите изследвания, свързани с анализа на андрагогическия цикъл, процес и система.
Третата глава е насочена изцяло към изкуството да обучаваме възрастните. Разгледани са въпросите, свързани със спецификата на ученето при възрастните; теориите за обучението и ученето на възрастните и андрагогическите изисквания към организацията и провеждането на учебен процес.
Учебното помагало отразява схващанията на авторката за основната проблематика на андрагогиката в светлината на доброто познаване на международния опит и научните школи в тази област.
Третото помагало е издадени през 1999 година и негови автори са Петър Петров и Милка Атанасова. “Образованието и обучението на възрастните. Актуални проблеми” е структурирано в три раздела.
Първият включва някои общотеоретически проблеми на образованието на възрастните – поява и развитие на андрагогиката; предмет и задачи; връзка с другите науки; предизвикателствата на съвременността към образованието на възрастните.
Вторият раздел представя проблемите на класическото обучение на възрастните – същността и основните характеристики на перманентното образование; системите за образование и квалификация на възрастните в някои европейски страни и по-подробно в България; възрастния учащ се като обект на андрагогиката; системата от андрагогически форми и методи.
Третият раздел е посветен на дистанционното обучение на възрастните.
Към силните страни на този учебник можем за посочим доброто представяне на технологиите на обучение при образованието на възрастните (Петров, Атанасова, 141-201), актуалната и компетентна интерпретация на проблемите на дистанционното обучение (Петров, Атанасова, 208-259).
Специално внимание заслужават богатата библиография и многото приложения насочени към активизация на студентите в семинарните занятия и провокиращи към извънаудиторна самостоятелна работа.
През 2001 година се появи и помагалото “Проблеми на образованието на възрастните”, предназначено да подпомага подготовката на студентите при обучението по андрагогика, изготвено на основата на учебната програма по същата дисциплина приета в Шуменския университет “Епископ Константин Преславски”.
Помагалото включва четири глобални проблема обособени в самостоятелни глави. Първата от тях е посветена на неграмотността и грамотността като предизвикателства към човечеството.
Втората представя перманентното образование – минало, настояще и бъдеще.
В трета глава са разгледани особеностите на организацията и реализацията на образователните дейности с възрастните в областта на базовото, допълнителното и неформалното (извънучилищното) образование.
В четвъртата глава са представени методите на обучение, разделени на класически – лекция и семинар и интерактивни – дискусионни, на конкретната ситуация, игрови и социално – психологическия тренинг.
Според М. Белова: “Проблеми на образованието на възрастните” е цялостен труд, в който …. се интерепретират проблемите за същността на неграмотността в контекста на непрекъснатото (перманентното образование) и особеностите му при възрастните. Предложени са нови, специфични за всяка възраст методи на обучение….Като цяло трудът е синтез от историко-теоретични изследвания с висока практическа стойност за съвременния тип образование на възрастните учащи се. Той е източник и за подготовката, и за научаването им да се самообразоват….”(Тоцева, 166-167).
Учебната програма за специалностите “Педагогика” и “Социална педагогика” в Шуменския университет “Епископ Константин Преславски” предвижда запознаването на студентите със следните теми оформени в проблемни области:
Тема № 1: Предмет, задачи и определения на андрагогиката.
Навлизането в андрагогическата проблематика започва със запознаването на студентите с принципните различия при решаването на проблема за предмета, съдържанието и обозначаването на теорията на образованието и възпитанието на възрастните. Представят се и се анализират различни схващания за предмета на андрагогиката като се сравнява той с предметите на дидактиката и педагогиката. Очертават се задачите и областите на научни изследвания на андрагогиката.
Взаимовръзката на андрагогиката с другите науки се разглежда на различни равнища и в различни отношения.
Прави се преглед на историческо развитие на андрагожката теория и практика. Посочват се първите опити за изграждане на образователни системи за възрастните и пътищата за тяхното теоретическо обосноваване относно необходимостта и полезността им. Извеждат се основните съвременни идеи за изграждането на образователни системи за възрастните като се посочват характерните им черти и особености в развитието им.
Проследява се развитието на теорията и практиката в България и се набелязват тенденциите на развитието.
Тема № 2: Характеристика на възрастния като обект на андрагогиката.
Определя се обекта на теорията на образованието на възрастните. Посочват се затруднения при определяне границите на зрелостта. На вниманието на студентите се представят различните исторически опити за периодизация на жизнения цикъл. Характеризират се отделните периоди.
Важно за професионалното изграждане на педагозите е доброто познаване на психофизиологическата и социалната характеристика на възрастния. Те се запознават с различните подходи при изучаване на развитието и неговите закономерности.
Сериозно се анализират проблемите свързани с особеностите на възрастния като учащ се в системата на непрекъснатото образование - проблемите свързани с мотивацията на възрастния да се учи и да се включва в системата на формалното и в неформалното образование; андрагогическият подход към възрастния като обучаем; спецификата на целите, готовност, очаквания и резултати от обучението; ролята на субективните и обективни фактори, влиещи върху ефективността на образователната дейност - мотивация, нагласа, физически особености и интелектуални способности.
Тема № 3 Организация и структура на системата за образование на възрастните.
Неграмотността като реалност и глобален проблем на човечеството ни дава основания за включване на този проблематика в лекционния курс по андрагогика. Студентите се запознават с понятието за неграмотност на ЮНЕСКО; с причините за съществуването на проблема; с основни подходи към анализа му и пътищата за ликвидиране. След това вниманието се насочва към функционалната неграмотност, същестуваща в развитите страни. Разсъждава се за социално-икономическато и стойност и специфичните пътища за преодоляването и. Търсят се причините за появата на проблема в България.
В светлината на съвременните концепции се уточнява понятието за перманентно образование и се анализират и сравняват основни концепции за същността му. Обосновават се основни му функции и характеристики.
Изяснява се терминологичното многообразие на понятията срещащи се най-вече в англоезичната литература - Adult Education, Lifespan Learning, Lifelong Learning, Postschool Education, Continuing Learning, Nonformal Adult Learning.
Интепретират се връзките между непрекъснато и базовото образование с оглед новата ориентация на базовото за целите на перманентното.
Представена е същността и структурата на системата за образование на възрастните в България, нейните основни характеристики и принципи на функциониране. Основните компоненти на системата са разгледани с последователен ред:
Базово образование. Съдържание на обучението. Етапи на процеса на обучение. Специфични затруднения на възрастните учащи се.
Допълнително образование - следдипломна квалификация. Актуални проблеми и изисквания към следдипломната квалификация - принципи, цел и задачи. Връзката между образованието и трудовата заетост. Ролята на Министерството на труда и социалните грижи като институция координираща квалификационната дейност и Бюрата по труда като координатори на местно ниво. Закон за закрила при безработицата и други нормативни документи касаещи квалификацията.
Неформално (извънучилищно) образование - същност, концепции за него и варианти за реализацията му. Форми и средства за повишаване на общата и политическата култура на възрастните. Основни направления в извънучилищното образование - икономическа подготовка, педагогическа просвета, медицинска подготовка, гражданско образование.
Народни университети. Историческо развитие. Структура и съдържание на работата н тях.
Лекционна пропаганда. Психологически основи на лекционната пропаганда. Основни методи за психологическо въздействие при масовите аудитории. Логически основи на лекционната пропаганда. Видове лекции. Структура и подготовка на научно-популярна лекция.
Средствата за масова информация и комуникация като фактор за образование и възпитание на възрастните. Същност, особености и видове масови комуникация. Фактори и условия за ефективна реализация на образователната им функция. Медиите като агенти на непрекъснатото образование - образователни програми и нецеленасочено андрагогическо въздействие.
Дистанционно обучение. Същност и основни предимства. Новите информационни технологии - аудио, видео, кабелна и ефирна телевизия, компютърни мрежи, използувани при дистанционното обучение и техните възможности. Мултимедийно обучение. Същност, основни предпоставки, предимства и недостатъци.
Тема № 4: Висши училища и университети.
История на университетското образование. Структура на университета. Основни функции.
Методи за работа. Академична лекция - същност, видове, методика на подготовката и. Семинарът като форма на студентска активност - същност, видове, подготовка и реализация.
Тема № 5 : Форми и методи за съвместна работа между преподаватели и обучавани.
Специфики на формите и методите в образователната дейност с възрастните.
Дискусионни методи. Видове, цел и характеристика на различните дискусии.
Методи на конкретната ситуация. Същност и характеристика на основните методи.
Игрови методи - цел, игрови замисъл, познавателно съдържание, игрови действия. Делови и икономически игри. Социодрами. Драматизации.
Консултацията - същност, дидактическа цел, съдържание. Видове консултации - приложение.
Тема № 6: Възпитание и превъзпитание на възрастните.
Възпитателни функции на образователния процес. Възпитателна стойност на съдържанието. Промяната на образователния статус като основа за промяна на самооценката и предпоставка за самовъзпитание. Формиране на убеждения и преустройване на светогледа.
Специфика на възпитателния и образователен процес при безработните. Промяната на мотивацията и създаването на предпоставки, благоприятстващи придобиването на допълнителна квалификация.
Възрастния като субект и обект на възпитателни въздействия.
Тренинг-групи и групи за рехабилитация - възпитателни цели и ефективност. Индивидуални консултация с психо-терапевт.
Условия за реализиране на възпитателните функции на възрастния. Възрастния като родител. Методи, форми и средства за повишаване на педагогическата култура на възрастния. Педагогически консултации, родителски срещи, училищни настоятелства, вечерни педагогически университети. Индивидуални консултация с психо-терапевт.
Литература.
1. Гюрова, В. Андрагогия изкуството да обучаваме възрастни. С., 1998
2. Кейл, А. Увод в андрагогията. Част първа. Теория на образованието на възрастните. С., 1980
3. Петров, П., М. Атанасова. Образованието и обучението на възрастните. Актуални проблеми. С.,1999
4. Тоцева, Я. Проблеми на образованието на възрастните С., 2001

Няма коментари:

Публикуване на коментар