21.09.2009 г.

ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИНТЕРВЕНЦИИ В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА

Учебна програма за избираемата дисциплина ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИНТЕРВЕНЦИИ В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА
15 часа лекции

Анотация:

Обучението по “Педагогически интервенции в мултикултурна среда " е безусловно необходимо за студентите-бакалаври от професионалното направление “ПЕДАГОГИКА”, които се подготвят за работа в специфичните условия на обучение в мултикултурната среда на българското училище и с деца с различен етнически и социален произход.
Дидактическите им познания, получени по време на базисната педагогическа подготовка се надстройват с познания от областта на дидактическите технологии използвани за целите на гражданското и интеркултурното образование, използвани у нас и най-вече в чужбина.
Получените знания и натрупаната компетентност в тази дисциплина дават сериозна базисната подготовка за организиране на ефективен процес на обучение в духа на новата философия на образованието, при която детето е в центъра на образователно-възпитателния процес със своята самобитност, специфична културна и етническа принадлежност и социален опит. Освен това те ще овладеят и редица мениджърски умения да управляват взаимоотношенията между децата в мултикултурното училище.

Забележка: на упражненията в зависимост от миналия опит на студентите живели и учели в етнически хетерогенни училища в региони със смесено население или не се правят различни подпрограми – при първите от тях се споделя опит и той се анализира, при групи съставени предимно от непознаващи проблематиката се представят модели за работа, които се разучават и дискутират.
Използват се казуси, ролеви игри, дидактически ситуационни игри и други активни методи.
Аудиторната работа става основа за допълнителна самостоятелна подготовка в посочената проблематика и по време на изпитната ситуация се представя писмена разработка на методична единица, в която се демонстрира конкретна педагогическа технология за работа в мултикултурна среда, която е апробирана от студента.


Литература

1. Totseva,Y. Bulgarian teachers and the socio-cultural diversity at school (accepted for the 5th International Balkan Education and Science Congress “Education in the Balkans Today”, October, 01-03, 2009, Edirne - Turkey)
(текста на български)
2. Иванов, Ив., Я. Тоцева, К. Йочева. Особености на етническата идентичност на студенти – българи. В сб. Университетското образование: предизвикателства и перспективи през XXI век. С., 2006, с. 329-341
3. Левкова, Ир. Я. Тоцева. Апробирана програма за тренинг по гражданско и интеркултурно образование с практикуващи учители. В сб.: Юбилейна научна конференция с международно участие, Институт по психология на МВР, София, 2002, стр. 71-84
4. Левкова, Ир. Я. Тоцева. Дискусията като метод за решаване на проблеми в интеркултурния диалог – обсъждане на казус по действителен случай. В сб.: Юбилейна научна конференция с международно участие, Институт по психология на МВР, София, 2002, стр. 201-208
5. Тоцева, Я. Академичните мениджъри за политиките и практиките за преподаване на социокултурно разнообразие - Стратегии на образователната и научна политика, 2008, № 2
6. Тоцева, Я. Етнокултурни особености на някои елементи на невербалното поведение. В сб. Интеркултурни взаимодействия. Шумен, 1997, с. 83-88
7. Тоцева, Я. Какво очакват родителите -О р о м а, 2002, № 1, с. 33-35
8. Тоцева, Я. Методи за групова работа при интеркултурния диалог. В сб.: Съвременни тенденции в образователните методи и организационни форми на обучение, Варна, 1998, с. 30-35
9. Тоцева, Я. Младите роми и толерантността в сб.: “Равен шанс за образование и социална интеграция. Деца с различен етнически произход”, Пловдив, 2003 с. 107-112
10. Тоцева, Я. Модел на технология за квалификация на учители за работа в мултикултурна среда(приета за печат в сб. Технологичното обучение – традиции и бъдеще, Шумен, 2009)
11. Тоцева, Я. Началните учители и обучението на децата от различните етноси - В сб. Многообразие без граници. Велико Търново, 2008, стр.154-171
12. Тоцева, Я. Началният учител – мениджър на комуникациите в мултикултурната класна стая. В сб: Образователна и културна интеграция на ромските деца, Дупница, 2008, стр. 46-68
13. Тоцева, Я. Началният учител – мениджър на междукултурните отношения в класната стая. В сб. 120 години университетска педагогика. Традиции и нови реалности, С., 2008, стр. 436-444
14. Тоцева, Я. Началното училище и децата от различните етноси В сб. Общество на знанието и образование за всички, С., 2003, с. 299-302
15. Тоцева, Я. О подготовке болгарских учителей к работе в мультикултурной среде в системе высшего образования В сб. Мультикультурное образование как средство менеджмента разнообразия и консолидации полиэтническом обществе, Кишинев, 2005, с. 97-104
16. Тоцева, Я. Опит за конструиране на дидактическа технология в светлината на интеркултурното образование. В: Интеркултурното образование в България – идеал и реалност. С., 1999, с. 146-171
17. Тоцева, Я. Опитът на Шуменския университет в подготовката на учители за работа в мултиетническа среда. В сб.: 120 години СУ „Св. Климент Охридски” и развитие на педагогическата наука, С., 2008, стр. 487-492
18. Тоцева, Я. Особености на жестикулацията при основните етноси. В сб. Етнокултурeн диалог на Балканите, София, 2001, с. 437-447
19. Тоцева, Я. Правото да бъдеш различен. В: Обучението по права на човека. С., 2007, с. 92-100
20. Тоцева, Я. Преподаване, управление и подчертаване на разнообразието при подготовката на учители в СУ „Св. Климент Охридски” В сб. Приемственост и перспективи в развитието на педагогическата теория и практика, С., 2007, 735-740
21. Тоцева, Я. Професионално-педагогическа и интеркултурна комуникативна компетентност. (приета за печат в сб.: Технологични аспекти на интеркултурното образование, Благоевград, 2009)
22. Тоцева, Я. Родителите на децата от различните етноси за образованнето им. В сб. Образованието и предизвикателствата на 21 век, УИ “Еп. К. Преславски”, Шумен, 2003, с.265-273.
23. Тоцева, Я. Специфика на обучението в началното училище, породена от условията на интеркултурната среда. В сб. Интеркултурното образование – теория и практики. Шумен, 1998, с. 65-79
24. Тоцева, Я. Толерантност в действие В сб. Образование и толерантност, Шумен, 2005, стр. 198-202
25. Тоцева, Я. Три университетски програми, подготвящи учители за работа в мултикултурна среда, апробирани в САЩ, Холандия и България. В сб. Университетското образование: предизвикателства и перспективи през XXI век. С., 2006, с. 112-124
26. Тоцева, Я. Университетската подготовката на учителите за преподаване на социокултурно разнообразие – Стратегии на образователната и научна политика, 2008, № 1
27. Тоцева, Я. Учителят и интеркултурното образование, В сб. Интеркултурна комуникация и гражданско общество. София, 2000, с. 160-174
28. Тоцева, Я., Д. Димитров. Помощник-учителят - педагог или социален работник в мултикултурното училище. (приета за печат в сб. материали от конференция на тема: “Подготовка, професионална реализация и социален статус на социалния работник”, София, месец ХI, 2008)
29. Тоцева, Я., Младите учители и готовността им за социо-културното разнообразие в българското училище. В сб. IV Балкански конгрес. Образованието, Балканите, Европа. Том 3, Ст. Загора, 2007, с. 264-268
30. Тоцева, Я., Н. Витанова. За качеството на обучението в мултикултурното училище. (приета за печат в сб. с материали от конференция на тема: „Предизвикателства на съвремието и качество на образованието”), Шумен, месец Х. 2008 г.
31. Тоцева. Я., Б. Хачадурян. Християнският празник Великден като тема на урок в часа по майчин език – основа на интеркултурен диалог. В сб. Интеркултурното образование – теория и практики. Шумен, 1998, с. 60-64
32. Тоцева, Я. Йена-план - едно алтернативно педагогическо решение в мултикултурната класна стая. (приета за печат)
33. Тоцева, Я. ТОЛЕРАНТНОСТТА – МИТ ИЛИ РЕАЛНОСТ В БЪЛГАРСКОТО ОБЩЕСТВО ДНЕС. В: Наръчник по толерантност, Шумен, 2008, стр. 3-11

Няма коментари:

Публикуване на коментар